torsdag 14. januar 2016

Da er vi 6

Da har jeg lagt til 5 andre forfattere. 2 x Synnøve, Helga, Anne-Marit, Heidi og meg. Det er meningen at Grethe også skal være med, men jeg har ikke fått svar fra henne enda.
Jeg har blitt kjent med alle i kattemiljøet utenom Grethe som jeg kjenner fra jobb.


Synnøve Larsen er admin sammen med meg :)


Da er det bare å pøse på med innlegg, så får vi se om dette fungerer. Flere er usikker på om de vil være med, men det må være lov til å prøve for å se om dette kan være noe for dem. Min tanke er at det vil være mer "liv" i bloggen hvis vi er flere som blogger, for alle er ikke like aktive alltid. Det er artig for oss andre å lese hvis det er en viss bredde i det vi blogger om også tenker jeg.
---


Mitt vegan-prosjekt går sin skeive gang. Jeg bestemte meg for å spise litt mindre kjøtt siden vi faktisk i snitt spiser 80 kg i året. Det er mye. Kjøttproduksjon er utfordrende for miljøet, og for mye kjøtt er ikke bra for kroppen. Det irriterer meg at vi setter krav til fattige i den 3dje verden om at de skal stoppe produksjon av palmeolje samtidig som vi spiser alt for mye kjøtt, pøser på med e-stoffer, røyker og kjører bil f.eks. Jeg er altfor glad i kjøtt til å kutte det ut, men jeg vil gjøre min egen lille skjerv for miljøet ved å spise mindre av det :)


Det handler mest om å holde middagsmaten kjøttfri for jeg syns frokost og lunch på jobben er vanskelig, men skal prøve på mine "veganske dager" å spise vegetar til frokost og lunch. Altså vil ost og egg være "lov". Mitt mål for 2016 er å ha 2 veganske eller vegetarianske dager i uka.


Så i går ble middagen:


Ris
Solo sin tomatsaus m/løk, hvitløk, gulrøtter og krydder
Rista kikerter og stekt champignon


Det ble helt ok. Ikke fantastisk godt, men helt grei hverdagskost. Jeg har fått link til en side med mange spennende oppskrifter. Der er det mye som frister: http://www.jamieoliver.com/recipes/category/special-diets/vegan/#14BeuBuUtzqbXZqI.97


---









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar