mandag 18. januar 2016

Koser meg!

Som liten elsket jeg å sitte i ro og mak å fargelegge i fargeleggingsbøkene mine. En gang klarte jeg å fargelegge alle bildene i boka i løpet av en dag. Den var ikke så veldig tykk, men det var mange prinsesser i den. Det kan jo ha en sammenheng, særlig med tanke på at jeg var veldig opptatt av prinsesser på den tiden. Husker jeg syntes det var veldig dumt at Prins Håkon Magnus var to år yngre enn meg, og det gikk jo ikke an. En kan jo ikke gifte seg med noen som er yngre enn en selv vel? Man er da vel ikke på barnerov heller! Utrolig hvor kjapt man lager seg regler når man er liten, bare ved å se på hva folk (les voksne) flest gjør. På den tiden visste jeg ikke om noen damer som var yngre enn mennene deres, og dermed var den muligheten utenkelig.

Vel, tilbake til det jeg egentlig tenkte å skrive om. I sommer (og kanskje allerede i fjor vår?) begynte det å komme fargeleggingsbøker beregnet på voksne damer som kunne tenke seg å gjenoppta sin barndoms kjære hobby. Og jeg bet på. Kjøpte først "Den hemmelige hagen" som i løpet av fjoråret havna på bestselgerlista, og en pakke med billige tusjer. Tror det var 30 tusjer til 99,-. Tusjene var helt greie de, men motivene fenga meg ikke skikkelig. Det første bildet var artig å jobbe med, men så var det ett eller annet med boka som gjorde at interessen forsvant. Vel, innen da hadde jeg jo klart å bestille noen flere bøker i samme stilen gjennom Hobbyklubben. Heller ikke de klarte å vekke til live min gamle fargeleggingsinteresse. De endte som julegaver, og "Den hemmelige hagen" ga jeg bort til ei venninne som bruker å fargelegge sammen med sin 5 år gamle datter i hennes fargeleggingsbøker. Jeg har fått rapport om at de begge to har fargelagt noen bilder i boka, men at de har gått tilbake til barnebøkene. Disse bøkene for voksne, har ofte bilder som krever litt mer presisjon enn bildene man finner i bøkene som er for barn, og det betyr at man må bruke litt mer tid og konsentrasjon på jobben.

Til jul fikk jeg ei fargeleggingsbok med kun blomstertegninger i, og de var av en sånn karakter at jeg ble fullstendig hekta. Den inneholdt nøyaktig slike tegninger som jeg, som voksen, liker å fargelegge. Prinsesser og sånn er jeg ferdig med. (Nå er det eneherskerinner som gjelder ;) )

Ble ferdig med bilde nr. 4 i dag, og her er et bilde av alle fire jeg har jobbet med siden julaften:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar