onsdag 27. januar 2016

Slektsforskning

Jeg driver litt med slektsforskning og har nå dykket ned i to greiner av slekta som fører bort fra Vesterålen. Min farmor Anny har sine aner fra Lofoten, og min mormor Edith har sine aner fra Trondheim.


Først tok jeg for meg Anny, og havnet fort på Røst, Værøy og Moskenes. Jeg har lest noe bygdehistorikk fra Røst, og i ca 1430 kom det i land sjømenn fra Italia der. De skulle til et helt annet sted, men kom ut av kurs og havnet på Røst. Flere døde før de kom i land, flere døde etter at de kom i land, men noen ble reddet. De ble tatt veldig godt i mot av lokalbefolkningen på Røst og bodde der i 3.5 mnd før de dro videre. Da reiste de med båt til Trondheim og deretter videre sør gjennom Sverige.
Det kom også fram opplysninger om at det har vært sendt straffanger til Røst ca 1850. Det var mindre hyggelige historier, og disse ble ikke tatt særlig godt imot.


Vel. Etter å ha oppholdt meg i Lofoten noen generasjoner gikk reisen min videre sørover til Bergen. Her fant jeg en slektning som var datter av en prest i Volda. Han igjen var sønn av en som hadde vært prest på Senja. Bak der igjen kom jeg til Danmark, og deretter til Tyskland, Orkenøyene og Skottland der jeg endte opp i ca år 825. Hvor mye av dette som stemmer tør jeg ikke si. Jeg må gå gjennom slekta fra Bergen og bakover noen ganger til før jeg slår meg til ro med at det kan stemme.


Deretter tok jeg fatt på mormors slekt. Jeg visste at jeg måtte bevege meg fra Trondheim til Ørlandet. Der er jeg lite kjent, men jeg fikk noe hjelp på facebook, så jeg endte opp på 8 x tippoldefar før det sa foreløpig stopp.


Neste skritt for begge disse greinene er å finne fram bygdebøker så jeg kan se om jeg kan finne noe mer der.


Jeg har to grener til. Morfar fra Bø i Vesterålen, og Beste (farfar) fra Hadsel. Jeg har et bittelite håp om kanskje å finne samisk blod i en av de greinene, men jeg tror vel heller det ender opp med gamle gode trauste fiskerbønder i alle ledd.


Det er fryktelig spennende å kikke bakover i "kortene og jeg gleder meg til fortsettelsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar